Zeeland trip: downunder in eigen land!

17 februari 2023 - Middelburg, Nederland

bespaard: € 35,28 (plus € 3,12 retour Vlissingen) (totaal: € 123,20 – poeh net gelukt het abonnement eruit te krijgen, ik stap nu over op weekend vrij en dal voordeel)

stappen:

1e dag: 12.000

2e dag: 20.000

3e dag: 8000

Vriendin Sacha uit Portugal liet eind vorig jaar weten in februari in Nederland te zijn en een paar dagen iets leuks te willen doen. Op mijn vraag welke kant op, antwoordde ze dat ze nog nooit in Zeeland was geweest. Samen vonden we een mooie airbnb in een gerestaureerde kerk in Middelburg. Met ieder een kleine rugzak gingen we op pad. Bij de gele automaat zetten we meereiskorting op haar ov-chipkaart. Voor € 17,64 zit je 3,5 uur in de trein, dat is net zo lang als vliegen naar Kos. We hadden een overstap in Amsterdam, waar we koffie en lunch insloegen. Thermoskannen thee had ik thuis al gemaakt. Op spoor 2a is de trein naar Vlissingen net binnengereden. Het is een dubbeldekker. We zoeken bovenin een mooie plek uit, stallen onze lunch uit op het tafeltje, rugzakken op de stoelen naast ons, en daar gaan we. We passeren veel stations, die ook uitgebreid omgeroepen worden. Sommige hebben spannende namen, zoals Rilland-Bath. Mooie landschappen trekken voorbij, we zien zelfs een wijngaard. In Middelburg pakken we gehaast onze spullen bij elkaar en rennen de trein uit. De conducteur wilde al fluiten. Want de trein rijdt nog door naar Vlissingen.

Uitchecken bij een paaltje. En dan met navigatie op de iphone lopen naar ons adres. Middelburg is een vestingstad, en onze bestemming ligt buiten de vesting. Dus we moeten wel de juiste bruggen nemen. We komen de Vogelstraat ingelopen, waar elk pand fotogeniek is, en zien de torens van ‘onze’ kerk al! Deze is prachtig gerestaureerd, en onze kamer heeft een zitje in de middagzon. Wij hebben de tweepersoons kamer en naast is is nog een familiekamer. Daarachter en boven wonen de eigenaren, een gezin met drie kinderen. Allemaal even enthousiast. We mogen binnen kijken en zien veel ruimte. Een zelfgemaakte houten wenteltrap, en in de werkplaats een oude metalen wenteltrap een bijzondere vondst van Marktplaats. Grotere spullen worden via de vide naar boven getakeld.

Het is al donker als we naar ons visrestaurant in de stad lopen. Het stadhuis en de grote kerk zijn prachtig verlicht en in de winkelstraat kunnen we alleen etalages kijken. In ons restaurant ook, want het is dicht. Maar het tapasrestaurant in de straat ziet er ook goed uit. Er is nog een tafeltje vrij en we worden door heuse Latino’s bediend. We bestellen sangria en drie tapas, groente, gehaktballetjes en… mosselen. Het is echt smullen. De creme catalana met licor 43 en laagje zeeuwse babbelaar is ook niet te versmaden. Geheel tevreden wandelen we terug, via de muurschildering van een duif, naar onze kamer. We hebben een tv met Netflix en kijken True Spirit, de film over het Australische zeilmeisje Jessica Watson.

Op donderdag gaan we op ons gemak Middelburg in, vinden een goede espressobar (Expresszo) en een aantal leuke winkels, maar vooral heel veel mooie plekjes. In de middag nemen we de trein naar Vlissingen, in acht minuten ben je op het strand. We liepen daar over een grote sluis naar een strandtent waar je van achter de ramen allerlei schepen voorbij zag varen. We aten poffertjes en kibbeling. Daarna liepen we een flink stuk langs de dijk, waar diverse monumenten en oudheden te zien waren, waaronder een molen die nog in functie is. In het centrum doken we een snackbar in, waar ik een broodje warm vlees (kip) at.

Vlissingen heeft een mooie, grote bioscoop. We zagen de film ‘A man called Otto’ met Tom Hanks. Daarna moesten we het hele stuk weer teruglopen naar het station en in Middelburg onze airbnb bedjes opzoeken voor de tweede nacht.

Vrijdag was alweer onze laatste dag. Nog even genieten van wakker worden in de kerk, biologische yoghurt, warme douche. Laatste uurtjes Middelburg, nog een andere kant van de stad bekeken, onder meer de joodse begraafplaats en de gevel van het chocolademuseum. Weer een goede espressobar, De Juf, waar we ook heerlijk konden lunchen – ik had desembrood met gegrilde groenten en muhamarra, en Sacha een soep met kastanjechampignons, parmezaan en gnocchi. Via de synagoge (door de ramen naar binnen gluren) naar het station. Met een zeeuwse bolus van de bakker de trein in. Ik kom zeker gauw weer terug, als het strandweer is ;-))