Film Marathon – vijf films (en 11.000 stappen) op één zondag tijdens IFFR in Rotterdam

5 februari 2023 - Rotterdam, Nederland

bespaard: € 24 (totaal 84,80)

(wel € 2,90 toeslag IC direct)

stappen: 11.000 en 20 trappen (best sportief dus!)

Op zondagochtend kun je ook vóór 9:00 uur de trein nemen met korting. En meestal is het dan best rustig. Maar bij Amsterdam Zuid stroomt de trein vandaag helemaal vol. Veel mensen met koffers voor Schiphol. Vanaf daar de IC direct naar Rotterdam. Overal zie je het IFFR logo en mensen die naar hun film lopen.

Diverse bioscopen nemen deel, met meerdere zalen. Ik volg route 9 van de Volkskrant dag en krijg tussen 10:00 en 21:45 uur vijf films te zien. In de eerste zaal zie ik toevallig degene zitten met wie ik heb afgesproken, Monique. We bespreken steeds de films en snellen ons tussendoor naar plekken om iets te eten of te drinken.  Vooral de tom ka kai soep en de sushi waren geweldig, maar de rest ook. En merchandise was er ook, een shirtje moest mee!

Ik had zaterdagnacht slecht geslapen en gedroomd dat ik een hele film had zitten slapen. Gelukkig heb ik alle vijf films zonder knikkebollen kunnen zien! Het programma was heel afwisselend. Qua talen hoorden we Italiaans, Frans en Duits. Uiteraard was er ondertiteling. De vierde film leek wel een theaterstuk, met operamuziek en modern ballet, de moderne Orpheus en Euridice. Heel mooi gemaakt.

De vijfde film was een animatie met kleipoppetjes over de gastarbeiders in Frankrijk uit de Italiaanse bergdorpjes. Ook de andere films waren de moeite waard en ondanks serieuze thema’s ook met humor erin. Om 21:57 was ik de laatste klant bij de Starbucks op het station voor een pretzel chocolademelk. Een heel geslaagde dag!